Google
Powered By Blogger

Wednesday 27 June 2007

Tempat - Tempat berbelanja di Lembah Klang

Di mana Lembah Klang? Dewasa kini kita telah kurang mendengar atau nama Lembah Klang ini sudah tertimbus dengan pembangunan PutraJaya, Wilayah Iskandar yang belum pun dapat aku gambarkan kotanya bagaimana. Seingat yang aku tahu, Lembah klang ini adalah dari Klang ke Subang dan Petaling Jaya.




Jikalau dikaji melalui internet Lembah Klang bermaksud kawasan yang diliputi oleh Sungai Kelang dan ranting-ranting sungainya. Aku rasa kalau di depan Bangunan Getah asli kat Jalan Ampang tu masih lagi tertakluk dalam kawasan yang sama (Kuala Lumpur City Centre) selain Puchong dan Setapak.




Sepanjang aku berada di sini, banyak jugak aku ronda. Baik bersama sama kawan2 atau buat gila jalan - jalan sorang2, kadang2, apabila gila sedikit, aku suka gigit - gigit pulak jari aku. Banyak jugak tempat yang aku sering dan kadang2 pergi untuk sengaja berbelanja atau sekadar berbelanja kosong.




Sejak dari dulu, tempat tumpuan utama warga di kota* sudah tentu di sekitar SOGO, Pertama Kompleks, dan Campbell Kompleks. Ada juga suka ke Bangunan Kotaraya, Petaling Street, dan Pasar Seni (Central Market). Kawasan tumpuan kini tumbuh bagai cendawan, jika dilihat di Bukit Bintang, City Bazaar dan sebagainya.




*Kuala Lumpur, Selangor


Aku baru saja selesai pulang dari bersiar - siar sekitar Kota Klang. Bermula dari Favourite Origin (F.O), Alma meter @ Al - Amnah menuju ke Subang Jaya untuk singgah mengambil kenalan dari Rusia. Namanya dalam melayu di panggil Jumaat. Kami berempat (me, jalil, this guy and Olga - seorang bekas juara pidato bahasa melayu peringkat dunia dari Rusia jugak.) terus ke Port Klang yang mengambil masa 15 minit berkereta, lalu mengambil sebuah bot untuk ke Tangjung Gila atau sekarang lebih terkenal dengan Tanjung Harapan. Menikmati senja petang di sini, sangat mendamaikan, walaupun sekali sekala terolang - aleng dek arus ombak.

Perjalanan kami dengan bot kali ini di caj 70 ringgit. Bot ke Pulau Ketam hanya RM6 . 50 sehala









No comments:

SPONSOR LINK

Be A Millionaire in 360 Days!


View My Stats
Ads: